reede, 8. märts 2019

Tere tulemast Horvaatiasse

Lisaks käsitööle armastan ma väga ka reisida. Kohe kohe on algamas hooaeg autodega reisimiseks. Meie käisime 2018. aasta suvel autoga Horvaatias. Kui kellegil on sama plaan, siis äkki on sellest postitusest talle kasu.


1 PÄEV See sihtkoht, kus tundub, et on käinud juba iga eestlane jäi meie autotripi sihtkohana sõelale just oma lubatud kauni looduse poolest. Muidugi lubati seal ka mõnusat sooja ilma, mida meil isegi suviti napib. Loomulikult oli seekord erand ja meie reisi vältel oli Eestis vahepeal vaata et soojemgi. Igatahes alustasime oma sõitu selle kauni maa poole 8 juulil. Reisijateks neli täiskasvanut ja neli last. Lahkusime kodus 7:00 ja eesmärgiks oli jõuda Poola pealinna Varssavi. Etteruttavalt võin mainida, et see meil ka suurepäraselt õnnestus. Teelolles tegime ka mõningaid peatusi nii kehakinnitamiseks kui autole kütuse lisamiseks. Pikemaks peatuseks oli Lätis oleva söögikoha Aldaris Cafe Pitstop külastamine. Koht ise jääb täpselt enne Leedu piiri ja uskuge või mitte aga toitu on seal tellida imelihtne, sest menüü on olemas ka eesti keeles. Portsjonid on suured ja küllaltki maitsvad. Ainult piima asemel võiks valida mõne teise joogi. Ei olnud see külm ja tundus mingi võõra maitsega. Päeva lõpuks läbitud 922 km ja saigi esimene päev õhtusse.


2 PÄEV Ka teine päev möödus sõites läbi Euroopa. Kuigi selleks päevaks oli kilomeetreid läbimiseks vähem (707 km) siis kahjuks venis sõit ikka omajagu pikaks. Sellele kõigele aitasid kenasti kaasa Poola ummikud, mis olid tekkinud teetööde ja avariide tagajärjel. Lisaks olime otsustanud külastada kauplust Decathlon, et varuda endale paremat matkavarustust. Sihtkohaks oli Viin. Kui Poola poole teele asudes olime ööbimise juba eelnevalt kinni pannud, siis edaspidi otsisime uue öömaja sama päeva hommikul. See andis meile vabaduse jooksvalt otsustada, kui kaua me kuskil olla tahame. Kui Poolas teel olles tasud eraldi kiirtee lõikude eest siis Austrias tuli soetada vinjet, mis sellel hetkel maksis 12,40 eurot.

3 PÄEV Kolmandat päeva alustasime Viinis väikese poodlemisega. Kangesti oli vaja ära käia kaupluses Primark, mis asus iseenesest väga suures kaubanduskeskuses. Niisiis alustasime sõitu Horvaatia pealinna poole alles peale lõunat. Sloveenias tuli jällegi osta vinjet, mis maksis 15,00 eurot. Horvaatiasse jõudes tuli aga tee eest maksta sarnaselt Poolale. Õhtuks olime Zagrebis, kus jõudsime veel külastada seal toimunud tänavatoidufestivali.


4 PÄEV Neljas päev oli ühtlasi esimene täispikk päev Horvaatias ja võib ka öelda, et puhkuse algus. Zagreb´is külastasime illusiooni muuseumit Museum of Illusions. Asus see küllaltki pisikesel alal aga vaatamist ja avastamist jagus küllaga.


Peale muuseumi külastus asusime teele Plitvice järvede rahvusparki. Imeline park rajati 1949. aastal ja kuulub ka ühtlasi UNESKO maailmapärandi nimekirja. Rahvusparki tuntakse eelkõige oma koskede poolest, kuid seal asub ka hulgaliselt järvi, milledest väiksematest saab üle kõndida mööda puidust radasid ja mõne ületamiseks on olemas parv. Erinevaid matkaradasid on seal kokku neli. Meie valisime raja B, mille läbimiseks pidi kuluma 3 - 4 tundi. Rada läbides nägid koski, imeilusat vett, said sõita pisikese laevaga ja lõpus said jalavaeva vähendada bussiga sõites. Peale matka alustasime sõitu Zadar`i poole.



5 PÄEV Zadar on umbes 3 000 aastat vana, Aadria mere ääres paiknev linnake, mille ajalukku on jälje jätnud nii roomlased, veneetslased kui ka Habsburgide dünastia. 
Linnas asub unikaalne ja maailmas esimesena valminud mereorel (sea organ). See eksperimentaalne arhitektuuriline muusikainstrument teeb häält tänu tuulele ja merelainetele.
Päikesetervitus (sun salutation) on installatsioon, mis koosneb ringikujuliselt laotud klaasplaatidest. Need koguvad päeval päikesepaneelidesse energiat ning peale loojangut pakub erinevat värvidemängu.


Zadar`is tegime oma esimese rannapäeva rannas nimega Borik. Rand ise oli tasuline ja maksis täiskasvanule 15 kn, lapsed said sisse tasuta. Parkimise eest tuli välja käia 30 kn ning kui soovisid rannas tooli siis veel 25 kn. Rand pidi olema liivane, kuid mitte selline meie Pärnu rand vaid kõvasti kruusasem. Samas ei olnud eriti kuskil näha merisiilikuid, kelle pärast me kõik spetsiaalseid veejalanõusid kandsime. Randa sai osta jooke ja kohe liivaranna kõrval said kinnitada keha päris maitsva toiduga. Kolme poole tunniga olime igatahes kõik ilusasti punased. 


Kuna tahtsime näha valges mereorelit  ja pimedas Päikesetervitust, pidime külastama samat kohta kahel korral. Parkimisega olid muidugi kehvad lood ja õhtul oli see peaaegu et võimatu. Aga ära nägime kenasti mõlemad vaatamisväärsused. Orel tegi tõesti muusikataolist häält ja õhtul oli lisaks värvide vahetumisele tore jälgida sinna tulnud inimesi ja nautida mõnusat sooja õhtut.

6 PÄEV Kuues päev viis meid Krk`i saarele. Krk´i saar on Aadria mere suurim saar, Horvaatia saarte pärl. Saare pindala on 410 m². Peamiselt metsaga kaetud saarel, mida ühendab maismaaga ühe kilomeetrine pikkune sild, elab kokku ca 16 000 inimest. Tee sinna oli käänuline ja paljude languste ja tõusudega. Seda kõike seepärast, et otsustasime sõita mööda rannikut. Tuleb tunnistada, et pärast sõitu oli mõnelgi paha olla. Samas oli sõit sinna imeilusate vaadetega ja veelgi imekspandavam oli see, et seal elasid inimesed oma igapäevast elu lihtsalt mingi kaljukese serval. 
Krk`i saarel on mitu linna, kuid meie valisime saare nime kandva linna Krk. See on koht, kus tuleb aega võtta lihtsalt jalutamiseks. Imearmsad kitsad tänavad ja ilusad vaated. Krk`i saarelt lahkudes tegime ka lühikese supluse. 

7 PÄEV Eelmisel õhtul olime jõudnud Rijeka nimelisse linna ja nüüd oli aeg seda avastama minna. Esimesena külastasime kohalikku turgu, kus lisaks õues kauplemisele oli eraldi hoone, kus müüdi mereande. Vaata ja imesta, mida kõike inimsed on nõus sööma. Siiski pean ütlema, et kellele väga kala lõhn ei meeldi, siis tuleks see seiklus vahele jätta. Kogu kaup oli seal laotatud ilusti lettidele jäätükikeste peale. See aga sulas suure hooga ja kõik vesi, mis oli selleks ajaks juba vürtsitatud kalaga voolas maha. Kogu põrand oli kleepuv ja pärast oli väga suur tahtmine jalgu loputada. Õnneks on Rijeka linnas avalikud veevõtmise ja joogi kohad, kus sai ka plätude vahelt soomused ära loputada. 


Rijeka linnas asub 330 m pikkune tunnel, mis ehitati II Maailmasõja ajal inimeste varjumiseks pommitamiste eest. Tunneli ehitamine kestis 1939. aastast kuni 1942 aastani. Tunneli keskmiseks laiuseks on 4 m ja kõrguseks 2,5 m. Tunnel oli suletud 75. aastat ja avati külastusteks alles 2017. aastal.


Kuna ööbimiseks kohti sellel õhtul nappis, tuli magada esimest korda telkides. Kui platsil oleks olnud normaalselt ruumi telgi püstitamiseks oleks olnud kokkuvõttes see päris tore koht. Kämpingu platsil oli olemas pisikene kivine rand ja seda sai kasutatud rohkem kui ühel korral. 

8 PÄEV Alustasime sõitu Rijekast Pula linna poole. Teele, mis oli jällegi kitsas ja käänuline, jäi meile pisike linn nimega Hum. Hum`i näol on tegemist kindluslinnaga, kus kaasajani on säilinud keskaegne linnaarhitektuur.  


Ainult 20 elanikuga Hum on tuntud kui maailma väikseim linnaõigustega koht ja kantud ka Guinnessi rekordite raamatusse. Linnaõigused sai Hum 13. sajandil. 
Legend räägib, et Humi ehitasid juba mitu tuhat aastat varem hiiglased, kes rajasid ka kõik teised võimsad Mirna jõe äärsed linnad Istria piirkonnas. Hiiglastel jäid mõned kivid üle ja neist sündiski pisike Hum. See on linnake, mida tasub kindlasti külastada. Kui kõrvale jätta linnasildi juures tervitav teenindaja, kes parkimise eest 10 kn võtab siis ebameeldiv tunne kaob kohe, kui jõuad linnavärvatest sisse. Meid võttis seal vastu muusik, kes mängis ajastule vastavaid lugusid ja olidki kohe mitusada aastat ajas tagasi rännanud. 
Õhtuks jõudsime Pula nimelisse linna. Veel enne, kui kavatsesime ennast ööbimiskohas sisse seada oli meil kindel plaan vaadata jalgpalli ja sellel korral kusagil linnas. Leidsimegi ühe pubi, kus kohad sisse võtsime, mitte et see oleks väga keeruline olnud. Kuna finaalis mängis Horvaatia olid vist kõik pubid ja muud avalikud kohad ekraanidega varustatud. Tellisime sööki ja nautisime jalgpalli. Pean mainima, et see oli kogemus kogu eluks. Nii meeletult elati kaasa ja õnneks sai ka Horvaatia mõne värava. See mis siis lahti läks, seda ei suuda sõnadesse pannagi. Ennustajatel oli õigus ja Horvaatia kaotas mängu, kuid peale hetkelist pausi hakati ühiselt teist kohta tähistama. See tähendas tänavatel rahvamassi ja lahtiste akendega ringi sõitvaid masinaid, millest kostus muusikat ja rõõmuhõikeid. Meeleolu oli ülev. Siiski otsustasime ühel hetkel igaks juhus rahvamassist eemalduda ja liikusime oma ööbimiskoha poole. 

9 PÄEV Teisel päeval Pulas otsustasime esmalt külastada amfiteatrit. Pula amfiteater rajati ajavahemikus 27 e.Kr – 81 p.Kr.  


Algselt ehitati amfiteater puidust, kuid peagi asendati see suurema kivist ehitisega. Amfiteater rajati peamiselt gladiaatorite omavaheliste võitluste pidamise paigaks ja gladiaatorite ning metsikute loomade vaheliste võitluste tarbeks. 


Pilet täiskasvanule maksis 50 kn ja lapsele 25 kn (alla 5. aastased said tasuta). 
Teise poole päevast tahtsime veeta rannas. Kahjuks ma ranna nime ei mäleta. Küll aga oli tegu seekord rannaga, kus nii rand ise kui parkimine oli tasuta. Maksta tuli vaid toolide eest, mis selles rannas oli päris mõistlik soetada, kuna rand oli kivine ja vaid käterätil lamades oli väga valus. Selles rannas oli ka ohtralt merisiilikuid, kes olid sügavas vees, nii et ühel hetkel oli meelelahutuseks madratsilt prillidega vette vaatamine. 

10 PÄEV Alustasime sõitu Rovinj`i poole. See oli selline armas väike linnake, kus oli väga meeldiv jalutada. Kahjuks ei saanud seal pikemalt peatuda, kuna olime otsustanud, et kuna oleme Veneetsiale niivõrd lähedal, tuleb meil seda kaunist linna kindlasti külastada. Õhtuks pidime olema laagris ja seepärast peale pisikest jalutuskäiku asusimegi teele Itaalia poole. Ööbimiskohaks valisime kämpingu Camping Village Miramare. Peab tunnistama, et nii ilusas kämpingus ei ole ma kunagi varem ööbinud. Lisaks tavapärastele pesemiskohtadele ja baarile oli olemas kauplus, basseinid, laste mänguväljak ja suurepärasne ühendus sadamaga.  

11 PÄEV Selle päeva pühendasime Veneetisa külastamisele. Kämpingust ostsime ühistranspordi pilete, mis maksis 20 € nägu. On küll kallis pilet, kuid sellega sai sõita meie asukohast Veneetsiasse ja lisaks oli see terve päeva pilet nende ühistranspordi kasutamiseks. Peatumiskohast väljusid bussid, kuid me otsustasime natukene jalutada (sadam 5 min kaugusel). Veneetsiasse sõiduks oli kaks laeva. Number 14 sõitis läni Lido ja number 15 sõitis otse Veneetsiasse. Ilm oli sellel päeval kohe eriti kuum, kuid kui jalutasid Veneetsia pisematel tänavatel siis sinna päike nii palju peale ei paistnud kui suure kanali ääres. Sõitsime kohaliku laevaga (nr. 1) mitu peatust ja seejärel hakkasime jalutades tagasi tulema. Tegime ka ühe söögipeatuse, kuid Veneetsias on söömine ikka väga kallis. Siiski jättis linn sümpaatse mulje ja mul on hea meel, et see nüüd nähtud on. Oli päris palju mida vaadata ja kogeda. Kui õhtul tagasi olime said lapsed veel basseinis sulistada ja oligi päev õhtus.


12 PÄEV Hommikusöögiks paar croissanti ja seejärel pakkisime laagri kokku. Hakkaski meie puhkus otsa saama ja ees oli veel vaid kolm päeva sõitmist. Esimese päeva õhtuks oli plaan jõuda ööbimiseks Tsehhi. Kahjuks oli ööbimiskoht kõike muud kui ilus, puhas jne. Samas ei olnud midagi teha, sest kohti nappis ja kusagil tuli öö veeta.

13 PÄEV 
Kohe hommikul alustasime sõitu Varssavi poole. Tegime ka peatusi söömiseks ja kaubandusega tutvumiseks. 

14 PÄEV 
Meie reisi viimane päeav algas sõiduga Poolast Eesti suunas. See sõit tundus kõige pikem ja ega kõigil oli ka juba pisike väsimus sõitmisest. Siiski tegime ühe peatuse veel külastamaks Poolas ühte ehitusmaterjalide kauplust. Oli huvitav, sest kaup seal teine kui meie kauplustes. Öösel kell kolm aga olime ilusti kodus.

Rahaline ülevaade
  • Kütus alates Valga piirist 740,84 EUR (560,04 l ja 5 206 km)
  • Ööbimised kokku 1 384,97 EUR
  • Teemaksud ja vinjetid 101,67 EUR
  • Lisaks siis erinevad külastused ja loomulikult söök

Kokkuvõtteks võin öelda, et oli väga tore reis ja näha sai palju. Oli ilus loodus ja väga soe. Oli kultuuri ja puhkust ja seiklust. 

Kommentaare ei ole:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...